drömmar, tävling

Utmaning inför Vätternrundan 2010

Det känns rätt självklart att jag ska köra någon typ av Vätternrunda nästa år. Frågan är bara vilken variant. Den riktiga är ju toklång med sina 30 mil på cykel. Men jag kan ändå inte låta bli att drömma om att åka den. Därför har jag nu gett mig själv en liten utmaning. Om man ska åka hela Vätternrundan så rekommenderar arrangörerna att man ska ha åkt 100 mil innan loppet. Idag är det vecka 25, och vecka 36 öppnar anmälningarna för alla Vätternrundor. Det är alltså 11 veckor kvar till anmälningsstarten. Min utmaning går ut på att OM jag lyckas cykla 100 mil totalt innan vecka 36 så ska jag anmäla mig till riktiga Vätternrundan!

Om jag klarar 100 mil denna säsong på cykel och fortfarande inte har tröttnat, då jäklar ska jag också få åka riktiga rundan nästa år!!!! Någon annan som hänger på min utmaning?? 😀

Det kan låta mycket med 100 mil, men om man delar upp det på 11 veckor så behöver man bara åka 9 mil i veckan! Ingenting ju!? 😉 Men om jag ser tillbaka på den här gångna veckan hittills så har jag trampat mig igenom 7,5 mil.

En cykelträningsvecka på 9 mil skulle kunna se ut som följande:
– 1 cykeltur tur och retur jobbet, närmaste vägen, 2 mil
– 1 cykeltur tur och retur jobbet, omväg hem 3 mil
– 1 längre cykeltur (lämpligen på en ledig dag) 5 mil
D.v.s. cykla till jobbet två gånger i veckan och ett träningspass! Det låter väl inte övermäktigt? Jag har dessutom semester i augusti så om suget fortfarande sitter i så kan jag cykla ikapp de milen jag har tappat i juni-juli.

En utmaning låter som ett stort ord. Det var inte riktigt tänkt som en utmaning när jag smidde planen i huvudet. Det är mer som ett test. Att om jag cyklar 100 mil vet jag att jag har cyklat så pass mycket att jag faktiskt skulle kunna anmäla mig til riktiga Vätternrundan.

Vill bara tillägga att jag förstår att jag behöver cykla 100 mil på vårsäsongen också för att palla. Den här sommarsäsongen och 100 mil är mer bara för min egen skull! 😀

4 reaktioner till “Utmaning inför Vätternrundan 2010”

  1. Det låter ju som en jättebra utmaning!! Visst 100 mil låter lååångt, men är inte så fasligt långt ändå. Jag har lyckats skrapa ihop 84 mil på 9 veckor, men då har jag tränat ganska målinriktat på just cykling. Lite mkt för min del kanske just nu när jag ska satsa på löpningen. Men jag är gärna med o peppar o cyklar så mkt jag hinner o förmår 🙂
    Cyklar du till jobbet får du ju lätt ihop lite mil i benen och med en liten omväg så tar ju träningen inte så mkt tid heller. Go Girl!!

  2. Nä inget regn alls igår kväll. Riktigt fint väder!
    Absolut måste vi tajma in lite cykelturer ihop. Lättare att ge sig ut på lite längre turer när man är två. 3-4 mil åker jag lätt själv men så fort det blir längre är det roligare med sällskap.
    Jag har semester v.28-31. När har du semester? Jag kommer vara hemma till o från, så cyklar gärna en hel del då!

    Ja såklart du måste vara snabbast på löpningen, bara att köra!! 🙂 Jag får nog vila ett par dagar nu. Lite känningar i hälsenorna o även snor o halsont 😦

Lämna en kommentar